Przykład zajęcia w grupie mieszanej, na którym znajdą coś do roboty zarówno 5-cio latki, jak i 6-cio latki.
Temat: Jak rozpoznać, że już się zbliża wiosna Grupa wiekowa: pięcio-, sześciolatki Cele ogólne: • Zapoznanie ze zwiastunami wiosny • Obserwowanie roślin i zwierząt w czasie przedwiośnia , wczesnej wiosny • Doskonalenie umiejętności czytania, analizy syntezy wzrokowej i słuchowej
Cele operacyjne (dziecko): • potrafi wymienić charakterystyczne cechy wiosennej pogody • prawidłowo używa form fleksyjnych rzeczowników • dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów • odczytuje rebusy, wyrazy i zdania • prowadzi obserwacje przyrody i rejestruje zaobserwowane zmiany , zjawiska • rozumieć sens kodowania oraz dekodowania i orientować się w najczęściej używanych oznaczeniach
Metody: słowna: wiersz, rozmowa, zagadka oglądowa: pokaz, obserwacja czynna: układanie puzzli, rozszyfrowanie kodu
Formy: zbiorowa, zespołowa, indywidualna
Pomoce: globus, rebusy, tekst z obrazkami, obrazki przedstawiające zjawiska atmosferyczne, kod obrazkowo literowy, puzzle z wiosennymi kwiatami, rozsypanka wyrazowa, karty ptaki do gry Piotruś
Przebieg zajęcia I.1. Dziecko zdolne (lub nauczyciel) odczytuje list - wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej pt. „List” 2. Rozmowa na podstawie wiersza: - Gdzie był bocian? - nauczyciel demonstruje dzieciom na globusie miejsce pobytu bociana - Co mu się znudziło? - Do kogo tęsknił? - Kiedy będzie w Polsce? 3.W jakim miesiącu dowiecie się układając krzyżówkę ( rozwiązanie: w marcu) (dzieci układają w kolejności nazwy przedmiotów w polach krzyżówki: woda, zima, bałwan, wiatr, noc, piorun) Hasła do krzyżówki: 1. Bywa ona deszczem Śniegiem, gradem, lodem Albo chmurą która Znów zmieni się w ……………
2.Jaka to pora roku Sypie śniegiem wokół Pozwala wyciągnąć sanki Lepić śnieżne bałwanki.
3. Duży, gruby, biały cały W kij sękaty uzbrojony Garnek stary ma na głowie i ze śniegu jest zrobiony.
4. Chociaż go nie widać Znać, że siłę ma Łamie w gniewie drzewa Chmury niebem gna.
5. W lecie jest krótka A długa w zimie Jak jej na imię?
6.Rozwiążcie rebus: st = pio (struny) y
4. Nauczyciel nawiązuje doznanego dzieciom wcześniej przysłowia W marcu jak w garncu Przedszkolaki wyjaśniają co oznacza to przysłowie.
II. 5 Prowadzący pokazuje dzieciom napis Marcowa pogoda Zadanie dzieci polega na wybraniu spośród poniższych rebusów tych, które charakteryzują marcową pogodę (w nawiasach umieszczono nazwy obrazków): Poranna mgła –po(wanna) i=m(igła) w=r
Za oknem wiatr –Za (okno)o=em k (kwiat) Ostra zima mocno trzyma –(oset)e (rak)k (mak)k (most)st=cno (3) ma Nagła ulewa -n(igła) u9lew)a i=a Grad- g(radio) dio Rosa – r(osa) Babie lato-gr=b(grabie) (las)s=to
6. Przeczytajcie ten tekst (sześciolatki czytają słowa, pięciolatki nazywają i czytają obrazki) Marcowa pogoda W marcu było zimno i ponuro. Nieładna pogoda, padał (śnieg*) albo (deszcz). Niekiedy(deszcz) ze (śnieg), a nawet (grad). Wiatr rozgania bure (chmury). Zza (chmur) zerkało (słonko). Co to, koniec zimy? * w nawiasach umieszczono nazwy obrazków
7. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak wam się wydaje czy to już koniec zimy?. Nauczyciel: Popatrzcie i wybierzcie spośród obrazków te, które pasują do tego zdania : (napis odczytują 6-latki, pięciolatki wybierają i układają obrazki) Zima zabiera: (Bałwan, wiatr, przebiśnieg, śnieg, deszcz, kra, sople, tęcza, słońce) Zostają wyrazy: słońce, tęcza, przebiśnieg. - Z czym wam się kojarzą te wyrazy? Czy wiecie jak się nazywa ten kwiatek? Rozwiążcie zagadkę:
Niedługo zima już pryśnie, śnieg już przebiłem jestem…..( przebiśnieg)
Nauczyciel prosi dzieci aby rozszyfrowały szyfr, a dowiedzą się kto tak miesza w tym marcowym garncu (każda z liter: R, A, O, I, S, P, N, D, W- ma przyporządkowany obrazek - symbol graficzny). Dzieci mają przed sobą zaszyfrowany tekst, którego rozwiązaniem jest hasło: Wiosna pani radosna
8. Nauczyciel opowiada o tym, że to właśnie wiosna jest sprawczynią zamieszania w przyrodzie. To ona przegania zimę, budzi zwierzęta i rośliny: Czy znacie jeszcze jakieś wiosenne kwiaty? Dzieci zostają podzielone na 9 zespołów (wyciągają kwiaty w różnych kolorach), każdy zespół losuje kopertę z puzzlami ( pocięte obrazki wiosennych kwiatów z podpisem): tulipan, narcyz, pierwiosnek, zawilec, krokus, sasanka, dzieci zdolniejsze mają puzzle z napisami przebiśnieg, hiacynt, żonkil
9.Wiosna budzinie tylko rośliny ale i zwierzęta, przyciąga do nas z ciepłych krajów ptaki, ale tak naprawdę ktoś inny wabi ptaki do naszego kraju - dzieci wyodrębniają pierwszą głoskę z wyrazów: okulary, wróbel, aparat, dom – po połączeniu pierwszych głosek wychodzi wyraz owad Jakie znacie owady? – nauczyciel wyjaśnia dzieciom zależność ptaków od owadów i małych zwierzątek - pokazuje niektóre z nich na obrazku
10. Zabawa dydaktyczna oparta na zasadach klasycznego Piotrusia: para to jedna karta ilustracja ptaka i karta napis ponumerowane od 1 do 13 (pięciolatki kładą obrazek, sześciolatki kładą parę), podpis: 1. bocian 2. dzięcioł 3. gołąb 4. jaskółka 5. kukułka 6. sikorka 7. skowronek 8. sroka 9. wróbel 10. szpak 11. wrona 12. kruk 13. żaba Kto jest Piotrusiem? Jakiego ptaka przysmakiem jest żaba? To już wiemy, że bocian przyleci najprawdopodobniej wtedy, kiedy obudzą się żaby, a one budzą się kiedy robi się ciepło.
11.Zabawa ruchowa orientacyjno porządkowa z elementem skoku „– Raz, dwa, trzy bocian patrzy”
12.Wiosna budzi też i inne zwierzęta. Zgadnijcie jakie zwierzęta budzi wiosna (dzieci losuje kartkę i zadaje zagadkę kolegom: miś, jeże, nietoperze)
III 13. Kalendarzowa wiosna przyjdzie 21.III, ale nauczyciel wyjaśnia, że jest to data umowna i nie znaczy to, że w tym dniu można będzie odnaleźć wszystkie oznaki wiosny. Trzeba wnikliwie obserwować przyrodę, aby rzeczywiście jest już wiosna. Sprawdźmy czy jesteście dobrymi obserwatorami przyrody (dzieci dobierają do napisu ZWIASTUNY WIOSNY zjawiska, rośliny i zwierzęta mogące świadczyć o nadejściu wiosny (kartoniki z napisami).
13. Nauczyciel proponuje aby dzieci pobawiły się w najbliższym tygodniu w tropicieli wiosny i zaznaczały na karcie tropiciela zauważone zjawiska. Nauczycielka prosi dzieci aby po tygodniu przyniosły swoje karty obserwacji do przedszkola – to jest ich zadanie domowe.
Opracowała: Marzena Beata Dylewicz
|